مقاله ای کامل در مورد نوکیا

نویسنده : محمد حسین بهرامی در تاریخ : ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ۰ نظر

تاریخچه نوکیا از سال ۱۸۶۵ شروع می شود وقتی که مهندس Fredrik Idestam در جنوب فنلاند کارخانه کاغذسازی تاسیس کرد . بعد از صنعتی شدن اروپا و افزایش مصرف کاغذ و مقوا نوکیا بسیار موفق شد . محصولات نوکیا ابتدا به روسیه و سپس به انگلیس و فرانسه صادرمی شد . نوکیا نیروی کاری زیادی را جذب کرد و یک انجمن کوچک بوجود آمد . این انجمن که نوکیا نام داشت هنوز در سرچشمه رود Emäkoski در جنوب فنلاند وجود دارد . هیدروالکتریسیته رودخانه Emäkoski باعث جذب سازندگان کفش و تایرفنلاندی و ایجاد کارخانه ای در نوکیا شد . در دهه ۱۹۲۰ کارکنان کارخانه مزبور به استفاده از نام نوکیا به عنوان نام تجاری خود پرداختند .

بعدا شرکت به ساخت لاستیک و کفش ، قطعات صنعتی و کتهای بارانی پرداخت . بعد از جنگ جهانی دوم کارخانه نوکیا شرکت کابل فنلاند را خرید . این شرکت بواسطه نیاز روز افزون به انتقال انرژی وشبکه های تلگراف و تلفن گسترش فراوانی یافته بود . در سال ۱۹۶۷ شرکت کابل و لاستیک با هم یکی شده و به گروه نوکیا تغییر نام دادند . در سال ۱۹۶۰ قسمت Cable Works´Electronics راه اندازی شد .

در این زمان بود که بذر موفقیت شرکت نوکیا درارتباطات راه دور (telecommunications) پاشیده شد . در سال ۱۹۶۷ که گروه نوکیا تشکیل شد سهم الکترونیک از فروش کل شرکت ۳% بود و برای ۴۶۰ نفر کارآفرینی شد . در دهه ۱۹۶۰ بخش الکترونیک شرکت به تحقیق در باره تکنولوژی نیمه رسانا ها پرداخت .

nokia logo مقاله ای کامل در مورد نوکیا
این اولین پرش نوکیا به شاخه telecommunications بود . در اوایل دهه ۱۹۷۰ سوییچ های مخابراتی تلفن از نوع Analog بود که نوکیا آنه را با موفقیت به Digital تبدیل کرد (Nokia DX 200). در Nokia DX 200 از زبان سطح بالای کامپیوتر و ازمیکرو پروسسورهای اینتل اسفاده شده بود که باعث گسترش آن شد .

بطور همزمان قانون به وزارت ارتباطات فنلاند اجازه تاسیس شبکه تلفن همراه ( که به شبکه عمومی وصل می شد) را برای استفاده در اتومبیل ها صادر کرد . نتیجه ، شبکه (Nordic Mobile Telephony (NMT بود . در اوایل سال ۱۹۸۰ NMT اولین شبکه چند ملیتی تلفن همراه بود . در این دهه NMT در اکثر کشورها (به جز ایران و کشورهای مشابه ایران ) به عنوان شبکه تلفن همراه توسعه یافت . در اواخر دهه ۱۹۸۰ پروتکل واحد و استاندارد تلفن همراه GSM Global System for Mobile Communications معرفی شد .

در سال ۱۹۹۱ شرکت نوکیا قرارداد ایجاد شبکه تلفن همراه را با ۹ کشور اروپایی امضا کرد و در آگوست ۱۹۹۷ نوکیا ۵۹ اپراتورتلفن همراه رادر۳۱ کشور جهان فراهم کرد .
در دهه ۱۹۸۰ بخشهای تولیدی جدیدی به این شرکت افزوده شد بطوریکه در سال ۱۹۸۸ این شرکت یکی ازبزرگترین تولید کنندگان تلوزیون و بزرگترین شرکت IT در اروپای شمالی بود . در بحران شدید اقتصادی اوایل دهه ۱۹۹۰ قسمت ارتباطات راه دور و تلفن همراه عامل پیروزی شرکت نوکیا بود . در می ۱۹۹۲ شرکت تصمیم به سرمایه گذاری عمده در telecommunications کرد . ۲۱۰۰ مدل گوشی تلفن از این شرکت شگفت آور است .

هدف سال ۱۹۹۴ فروش ۵۰۰۰۰۰ گوشی بود که نوکیا ۲۰۰۰۰۰۰۰ فروخت . در دهه ۱۹۹۰ شایعه واگذاری شرکت نوکیا به شرکت سوئدی اریکسون انتشار یافت !! امروز شرکت نوکیا در تکنولوژی دیجیتال شامل تلفن همراه ، شبکه های ارتباطات راه دور ، wireless data solutions و multimedia terminals یک پیشرو است .

نوکیا یک شرکت چند ملیتی در حوزه ارتباطات می‌باشد که روی نقاط کلیدی مخابرات سیمی‌و بی‌سیم تمرکز کرده ‌است. هم‌اکنون نوکیا بزرگ‌ترین سازنده تلفن‌همراه در جهان است که بیش از۳۰ درصد از بازار موبایل را در اختیار دارد. همچنین این شرکت لوازم و تجهیزات جانبی ارتباطات بی‌سیم و تلفن‌های ثابت را نیز تولید می‌کند…

 

در سال ۱۸۶۵ یک شرکت تبدیل چوب به ورقه‌های کاغذ توسط «کنت فردریک آیدستام» در شهر تامپر در جنوب غربی فنلاند تاسیس شد.
او تجربه کافی در این زمینه تجاری نداشت. بنابراین با متقاعد کردن کارگران کارخانه به نشان دادن فرآیندها، تکنولوژی را از آنها فرا گرفت. مالک کارخانه تکنولوژی این صنعت را برای مدت چند سالی به عنوان یک راز بزرگ پنهان کرده بود و زمانی که این مساله را دید، فردریک را بیرون کرد، اما آیدستام آنچه را که می‌خواست دیده بود و زمانی که به فنلاند برگشت کارخانه تولید کاغذ خودش را بنا کرد.
بعدها شرکت به شهرک نوکیا کنار رود «نوکیانویرتا» که بهترین منبع تولید نیروی آبی است، تغییر مکان داد. واژه نوکیا از رود جاری در مرکز شهر نشات می‌گیرد. نام خود رود از کلمه قدیمی‌فنلاندی به معنی جانور خزدار تیره رنگ که تقریبا شبیه راسو یا سمور می‌باشد و در آن محل زندگی می‌کرده، گرفته شده است.
بعد از گذشت چند سال فردریک با ثبت شرکت نوکیا، اختراعش یعنی خمیر چوب را در سال ۱۸۶۷ در نمایشگاه چوب پاریس عرضه کرد و یک مدال برنز جایزه گرفت. بعد از این مساله همه نوکیا را می‌شناختند. بنابراین آیدستام به تمامی‌ محصولات، برچسب نوکیا زد و زمانی که بعد از چند سال این شرکت شروع به ارائه محصولات جدیدی کرد؛ هنوز همین برچسب را روی همه محصولات می‌زد.
شرکت نوکیا فعالیت‌هایش را در زمینه لاستیک در اوایل قرن بیستم آغاز کرد و بعدها به چند بخش از جمله تولید محصولات کاغذی، دوچرخه و تایر اتومبیل، کفش، رایانه‌های شخصی، کابل‌های ارتباطی، تلویزیون، لوازم برقی، باتری، آلومینیوم و .. تقسیم شد.
زمینه ورود نوکیا به بازار فعلی با تشکیل بخش الکترونیک در قسمت کابل‌ها در سال ۱۹۶۰ ایجاد شد. در سال ۱۹۶۷ این بخش به قسمت جداگانه تبدیل شد و شروع به تولید لوازم مخابرات کرد. در سال ۱۹۷۰، نوکیا با ساختن یک سوئیچ دیجیتال تلفن، بیشتر در زمینه مخابرات درگیر شد و ۱۰ سال بعد با تولید یک سری از کامپیوترهای شخصی به نام میکرومیکو به عرصه کامپیوتر وارد شد. گرچه این قسمت بعد‌ها زیرمجموعه فوجیتسو شد.
در همان سال‌ها شبکه تولید تلفن و وسایل مخابراتی نوکیا مجزا شد و اسم آن به ارتباطات از راه دور دنیا تغییر یافت و سپس سیستم پیام رسانی برای وزارت دفاع فنلاند را گسترش داد.
سپس در ۱۹۷۱ گوشی ARP به تولیدات این شرکت اضافه شد. در سال ۱۹۷۹ ادغام با کمپانی «سالورا اوی» منجر به تاسیس موبیرا اوی شد. موبیرا شروع به گسترش موبایل برای شبکه استاندارد کرد و در سال ۱۹۸۲ اولین تلفن قابل استفاده داخل اتومبیل با وزن ۸/۹ کیلوگرم توسط نوکیا تولید شد.
سپس در سال ۱۹۸۴ اولین تلفن قابل حمل به نام «تاکمن موبیرا» با وزنی کمتر از ۵ کیلوگرم و بعد از آن اولین گوشی موبایل با وزنی در حدود ۸۰۰ گرم با نام «موبیرا سیتیمن» توسط نوکیا ارائه شد. در سال ۱۹۸۷ نوکیا یکی از گوشی‌های همراه اولیه دنیا را معرفی کرد.
در دهه ۱۹۸۰ بخش‌های تولیدی جدیدی به این شرکت افزوده شد، به طوری‌که در سال ۱۹۸۸ این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلویزیون و بزرگترین شرکت IT در اروپای شمالی بود.
تلفن‌همراه نوردیک اولین گوشی استاندارد تلفن دنیا به عنوان رومینگ بین‌المللی شناخته شد و نزدیک کردن شرکت به استاندارد جی‌اس‌ام (سیستم اصلی ارتباط موبایلی)، تجارت ارزشمندی برای نوکیا بود. جی‌اس‌ام یک استاندارد دیجیتال بود که در دهه ۱۹۹۰ به صنعت تلفن دنیا وارد و اوایل سال ۲۰۰۶ با بیش از ۲ میلیارد موبایل درکل دنیا بر بازار چیره شد. اولین تلفن تجاری با به کارگیری سیستم جی‌اس‌ام در شبکه دنیا در سال ۱۹۹۱ در هلسینگ سینس به وسیله هری هولکری، نخست وزیر فنلاند افتتاح شده بود.
نوکیا به عنوان تولیدکننده تکنولوژی مخابراتی رادیویی موبایل ارتش شناخته می‌شد و در بحران شدید اقتصادی اوایل دهه ۱۹۹۰ قسمت ارتباطات راه دور و تلفن‌همراه عامل پیروزی شرکت نوکیا بود. در مه ‌۱۹۹۲ شرکت تصمیم به سرمایه‌گذاری عمده در ارتباطات تلفنی گرفت.
اکنون نوکیا، با حدود ۱۲۵۰۰۰ کارمند در سراسر جهان پنجمین شرکت با ارزش دنیا و بزرگ‌ترین کمپانی فنلاندی است که یک سوم بازار بورس هلسینکی را در دست دارد و با بالا بردن ارزش پول فنلاند گاهی به فنلاند، «نوکیا لند» نیز گفته می‌شود. این شرکت در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۴۰ میلیارد یورو داشت و سود عملیاتی آن از یک میلیارد یورو تجاوز می‌کند. مراکز تحقیقات نوکیا در سراسر جهان قرار دارند، ولی ساختمان اصلی نوکیا در شهر اسپو، جایی نزدیک به هلسینکی؛ پایتخت فنلاند قرار دارد.

سلسله مقالات «با معماران عصر دیجیتال» که به معرفی شخصیت و اندیشه های بنیانگذاران و رهبران سازمانهای برتر عصر حاضر و نیز اندیشه های اندیشمندان بزرگ عرصه مدیریت می پرداخت از شماره پیش به پایان رسید . با توجه به استقبال گرم خوانندگان مجله از این سلسله مقالات که طی سه سال گذشته تداوم داشت و نظرات و پیشنهادهای بسیاری از آنها مبنی بر معرفی و تبیین و تحلیل وضعیت بنگاههای برتر اقتصادی و صنعتی در عصر کنونی ؛ مجله تدبیر در نظر دارد از این شماره ؛ سلسله مباحث جدیدی را تحت عنوان «بنگاههای برتر جهانی» ارائه دهد . در این سلسله مقالات، سازمانهای موثر جهانی در عرصه های مختلف مورد بررسی قرار خواهند گرفت . آنچه در درک موقعیت و جایگاه بنگاههای برتر موثر است نظیر تاریخچه شرکت، چشم انداز، ماموریت و استراتژی، تغییرات در طی زمان، موضوعاتی مانند منابع انسانی، کیفیت، حوزه محصولات یا خدمات، فناوری و تحقیق و توسعه، سهم بازار و فروش، نقاط قوت و ضعف و بالاخره ویژگیهای مدیریت شرکت به صورت مختصر مطرح خواهد شد. بنابراین در هر شماره خواننده محترم می تواند به صورت یکجا، تمامی جنبه های یاد شده را در باره هر بنگاه برتر جهانی در اختیار داشته باشد. بدین ترتیب دریچه ای در برابر مدیران و دست اندرکاران و علاقه مندان مباحث صنعتی، سازمانی، اقتصادی، صنعتی و مدیریتی در راه بررسی و مقایسه نقاط قوت و ضعف و نکات درس آموز بنگاههای برتر عصر حاضر، گشوده خواهد شد .امید است درج چنین مطالبی بتواند برای مدیران جوان ما در بخش خصوصی و دولتی راهگشا و به نوعی راهنمای عمل قرار گیرد.
تدبیر

شاید عجیب به نظر رسد که شرکتی با سابقه ۱۴۰ سال فعالیت، که بیشترین آن در تولید کاغذ و چکمه های لاستیکی پشت سر گذاشته شده است، در دو دهه اخیر با کنار گذاشتن کسب وکارهای سنتی به مدرنترین حوزه فناوری اطلاعات (IT) یعنی ارتباطات راه دور روی آورد واز سال ۱۹۹۸ به بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان تبدیل شود. این معجزه اما با تلاش مدیران آینده نگر و کارکنان خلاق «نوکیا» (NOKIA) رخ داده و هم اینک فراروی ماست. فروش ۴۰ میلیون گوشی تلفن همراه توسط نوکیا در آن سال، اکنون به ۲۵۰ میلیون دستگاه رسیده است به گونه ای که از هر ۳ تلفن همراه دنیا، یک دستگاه آن را این شرکت تولید کرده است.

تاریخچه
شرکت نوکیا قدمتی ۱۴۰ ساله دارد. نوکیا در سال ۱۸۶۵ توسط فردریک ایدستام (FREDRIK IDESTAM) در فنلاند و در حوالی رودخانه نوکیا بنیان گذاشته شد و اصلی ترین تولیدات آن کاغذ و چکمه*های لاستیکی بود. در آن سالها نوکیا به عنوان پیشتاز صنعت کاغذ، افتخار ملی فنلاند محسوب می شد، اما قطعا کسی نمی توانست بیندیشد که یک قرن بعد با واردشدن شرکت به صنعت ارتباطات راه دور، این افتخار به گونه ای دیگر ودر حوزه ای متفاوت وسطحی فراگیرتر تکرار وتجدید شود. «ایدستام» از همان زمان سیستم حفظ سلامتی کارکنان، آموزش و اسکان آنها را در برنامه خود گنجانده بود. در اولین سالهای قرن بیستم یعنی ۱۹۰۳، داماد او، گوستاو فوگلهلم (FOGELHOLM) رئیس شرکت نوکیا شد و تصمیم گرفت در کنار تولید کاغذ و کفش، به تولید کابل و نیرو (برق) بپردازد. در آن زمان، نوکیا بیش از ۲۵۰ مدل چکمه لاستیکی عرضه می کرد. همسایگی شرکت نوکیا با کارخانه پلاستیک سازی فنلاند (FRW) باعث گردید که این کارخانه بعدها بزرگترین سهامدار نوکیا شود. پس از الحاق کارخانه کابل سازی در سال ۱۹۲۲ به آنها، هر سه شرکت در سال ۱۹۶۷ «گروه نوکیا» را تشکیل دادند. کسب و کار گروه متولد شده، لاستیک، کابل، چسب و کاغذ، تولید برق و الکترونیک بود. در فاصله بین دو جنگ جهانی و کمی پس از آن به دلیل تهدیدهای خارجی، شرکتهای جوان رشد کردند و هم چسب و کاغذ، هم کابل و سیم و هم برق و نیروگاه سهم بازار خوبی از فنلاند یافتند. در سال ۱۹۳۳ اولین سیم تایر خودرو توسط نوکیا تولید شد.

درسال ۱۹۷۷ کاری کایرامو (KARI KAIRAMO) رئیس گروه نوکیا شد و ضمن تاکید بیشتر بر ارتباط با غرب و حضور بیشتر در عرصه تولید نیرو و الکترونیک، تلاش برای بین المللی شدن شرکت را آغاز کرد. این درحالی بود که بعداز جنگ جهانی دوم، فنلاند به عنوان متحد آلمان مجبور به پرداخت غرامت به صورت کابل های برق تولیدشده توسط کارخانه کابل سازی به شوروی تا سال ۱۹۵۲ شد. پس از آن بود که شوروی اصلی ترین شریک گروه نوکیا شد و حدود ۲۰ درصد تولیدات شرکت در دهه ۶۰ به شوروی صادر می شد. در اثر سیاستهای کایرامو، به سه حوزه اصلی کار در گروه نوکیا، حوزه شیمیایی، پوششهای کف و تولید تلویزیون نیز افزوده شد. در دهه ۸۰ نوکیا سومین سازنده بزرگ تلویزیون در اروپا شد. نوکیا با سرمایه گذاری مشترک (J.V) با MOBIRA اولین گام را در عرضه تلفن همراه (MOBIRA CITYMAN) برداشت. قبل از آن عملا تلفن همراه فقط در خودرو نصب می شد. عرضه استاندارد NMT گوشی تلفن همراه توسط نوکیا، علت توسعه سریع این نوع تلفن ها محسوب می شود.
در سال ۱۹۸۵ یورما اولیلا (JORMA OLLILA) مدیرعامل فعلی شرکت، به عنوان مدیر عملیات بین المللی به نوکیا پیوست. در این سال تنوع حوزه های کاری در نوکیا به اوج خود رسیده بود به گونه ای که این گروه در ۱۸۰ حوزه کسب و کار مشغول فعالیت بود. به همین دلیل یکی از اهداف نوکیا در دهه ۹۰ کاهش تعداد کسب وکارهای مختلف و متفرق بود. در سال ۱۹۸۹ با واردشدن نوکیا به عرضه سیستم های شبکه ای، اولین شبکه GSM به یک شرکت رادیویی فنلاندی فروخته شد. نوکیا طی دهه ۹۰، شبکه های GSM را به ۹۰ اپراتور در سراسر جهان عرضه کرد. سرمایه گذاری نوکیا در فناوری دیجیتالی GSM از عوامل موفقیت شرکت محسوب می شود. نوکیا اولین تلفن همراه GSM مدل ۱۰۱۱ را در سال ۱۹۹۲ روانه بازار ساخت. این تلفن، پایه ای برای طراحی مدل های بعدی شد. در سال ۱۹۹۴، یورمااولیلا مدیرعامل شرکت، عناصر کلیدی استراتژیک شرکت را چنین اعلام کرد: «کسب وکارهای قدیمی را رها کنید و به شدت روی ارتباطات راه دور تمرکز کنید». درهمین سال، نوکیا سری تلفن های همراه ۲۱۰۰ را تولید کرد که بیش از ۲۰ میلیون دستگاه از آنها فروش رفت. در سال ۱۹۹۸ نوکیا ************ جهانی در تلفن*های همراه شد. سال بعد، دستیابی به اینترنت بی سیم جهانی به عنوان یکی از اهداف شرکت مطرح گردید و سپس اولین تلفن (WIRELESS APPLICATION PROTOCOL)WAP مدل ۷۱۱۰ عرضه شد. سال ۲۰۰۰ نوکیا با عرضه تلفن همراه ۹۲۱۰ با صفحه نمایش رنگی به میدان آمد و دو سال بعد تلفن های دوربین دار از سوی نوکیا به بازار عرضه گردید.

استراتژی
استراتژی شرکت نوکیا تمرکز بر سه فعالیت عمده برای گسترش ارتباطات راه دور از لحاظ حجم وارزش است:
۱ – گسترش شبکه تلفن همراه: پوشش دادن ۳ میلیارد نفر تا سال ۲۰۰۸؛
۲ – حوزه چند رسانه ای (MULTIMEDIA): تصویر، موسیقی، بازی؛
۳ – تحرک گسترده در حوزه شرکتها: شبکه ها.
شرکت نوکیا در سال ۱۹۹۳، «راه نوکیا» (THE NOKIA WAY) را به عنوان بیانیه استراتژی و ارزشهای خود ارائه کرد. این بیانیه هر سال بازنگری می شود. پایه های این استراتژی عبارت است از مسئولیت اقتصادی، مسئولیت زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی.

چشم انداز
۱۰ سال پیش (۱۹۹۶) چشم انداز شرکت نوکیا «صدا در حرکت» (VOICE GOES MOBILE PEOPLE) بود. این چشم انداز در زمان کوتاهی به واقعیت پیوست. چشم انداز کنونی شرکت «زندگی در حرکت» (LIFE GOES MOBILE) است. اکنون ۶/۱ میلیارد دستگاه تلفن همراه درجهان وجود دارد که بیش از تعداد تلفن های ثابت است. تا سال ۲۰۰۸، سه میلیارد نفر روی کره زمین تحت پوشش تلفن های همراه قرار خواهندگرفت.

مأموریت
شـــرکت نوکیا در سال ۱۹۹۳ شعار «ارتباط انسانها با یکدیگر» ( CONNECTING People) را برگزید. این شعار بیانگر سهم نوکیا برای خلق ارتباطات بدون سیم بین مردم است. نوکیا امیدوار است با ارتباط دادن افراد به یکدیگر، نیاز اساسی انسان برای برقراری ارتباطات اجتماعی را پاسخ دهد و بین مردم واطلاعات موردنیاز آنها پلی برقرار سازد. یورما اولیلا مدیرعامل شرکت می گوید: «مأموریت ما مرتبط کردن انسانها با یکدیگر است. این بیش از یک عبارت تبلیغاتی است. این نشان می دهد ما چه می*کنیم و چه نفعی به مشتریانمان می رسانیم. که هستیم و چه چیزی ارائه می دهیم. این قطب نمای ماست. ما از آن به عنوان موتور محرک کسب وکار خود درجهت ارائه ارزش به مشتریانمان استفاده می کنیم».

ویژگیها

در اولین سالهای قرن بیست ویکم، نوکیا به دو گروه کسب و کار تقسیم شد: تلفن های همراه و شبکه ها. در کنار این دو حوزه، یک مرکز تحقیقات مستقل (N.R.C) و سازمان سرمایه گذاری های مشترک (N.V.O) نیز وجود دارد. ساختار جدید گروههای کسب وکار در نوکیا عبارت است از:
۱ – تلفن همراه؛ ۲ – شبکه ها؛ ۳ – بخش سازمانها؛ ۴ – محیطهای چندرسانه ای.

فرهنگ و ارزشهای سازمانی
«ارزشهای نوکیا» جزء کلیدی «راه نوکیا» محسوب می شود. بیانیه ارزشهای نوکیا درقالب NOKIA CODE OF CONDUCT در ۱۹۹۷ منتشر گردید و آخرین ویرایش آن در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت. سه پایه اصلی فرهنگ سازمانی و ارزشها در نوکیا عبارت است از:
۱ – رضایت مشتری؛
۲ – احترام به انسان؛
۳ – یادگیری مستمر و کاربردی.
این ارزشها، کارکنان را در سراسر جهان به حرکت وامی دارد. نوکیا بر این باور است که با این ارزشها می تواند محیطی خلق کند که کارکنان احساس کنند انگیزه و ارزش و آرامش دارند. نوکیا دارای یک ساختار تخت و شبکه*ای و غیرسلسله مراتبی است که سرعت وانعطاف پذیری لازم در تصمیم گیریها را میسر می سازد. در نوکیا هرکس می تواند اشتباه کند. باتوجه به بازبودن فضای شرکت، برای کارکنان فرصت مساوی در طرح ایده های جدید و ریسک پذیری فراهم است.

منابع انسانی
تعداد کارکنان شرکت در سال ۲۰۰۲، ۵۱ هزار و ۷۴۸ نفر و در سال ۲۰۰۵، ۵۵ هزار و ۵۰۵ نفر بوده است. از این تعداد ۴۱ درصد در فنلاند و بقیه در سایر نقاط جهان مستقر هستند. در سال ۱۹۸۷، ۷۰ درصد کارکنان در فنلاند حضور داشتند. حدود نیمی از کارکنان در محدوده سنی ۴۰ – ۳۰ سال و حدود ۷۳ درصد آنها کمتر از ۵۰ سال سن دارند. در زمینه منابع انسانی، شرکت نوکیا توجه به ارزشهای سازمانی، بازبودن فضای کار، توسعه شغلی، مدیریت عملکرد، تنوع و موازنه بین کار و زندگی را عوامل بسیار مهم در جذب، نگهداری و انگیزش کارکنان می داند. نوکیا درعملکرد و رضایت شغلی وکیفیت زندگی کارکنان به موازنه بین محتوای کار وعلائق و نیازهای کارکنان می*اندیشد.
اولیلا مدیرعامل شرکت در زمینه اثرات مثبت و موثر تنوع نیروی انسانی در شرکت می گوید: «ما به سمت دنیای متحرک (MOBILE WORLD) می رویم که در آن انسانها درهر جا و هر زمان توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات نامحدود را خواهند داشت. این بدان معناست که بازار ما «جهان» است، بنابراین تنوع نیروی انسانی، عرصه مهمی از کسب وکار ماست. بهترین افراد را می توان از ملیتهای متنوع و زمینه های فرهنگی متفاوت برگزید. ما باید تنوع بازار را در سازمان خود متجلی و منعکس کنیم تا مطمئن شویم که نیازهای همه مشتریانمان را درک می کنیم. برای موفقیت در بازار متنوع، خلاقیت عامل کلیدی است. تیم های متنوع خلاق تر هستند و راه حلهای بهتری برای مسائل پیدا می کنند تا تیم های یکدست وهمگن».شرکت نوکیا نشستی سالانه به صورت جهانی برای کارکنان خود ترتیب می دهد که به عنوان «به شما گوش فرامی*دهیم» (LISTENING TO YOU) معروف است و شرکت از این راه بازخورد خوبی از کارکنان به دست می*آورد. همچنین سیستم «از منابع انسانی بپرسید» (ASK HR) در شرکت برقرار است که پرسشهای مکتوب کارکنان درزمینه منابع انسانی، همواره پاسخ داده می شود.

فناوری و R&D
در دهه ۱۹۸۰، کایرامو قهرمان فرهنگ سازمانی و جامعه اطلاعات محور بود و می خواست که در آموزش و تحقیقات سرآمد باشد. پس از سال ۱۹۹۳، تحت رهبری او، تمرکز و توجه به موضوع تحقیق و توسعه و فناوری برجسته شد. آنچه شرکت نوکیا را سرآمد صنعت ارتباطات راه دور کرد موفقیت در فناوری های دیجیتالی NMT وGSM در تلفن همراه بود. طراحی پلت فورم نرم افزاری سری ۶۰ که بیش از ۶۰ درصد سازنده های تلفن همراه تاکنون تحت امتیاز آن کار می کنند گام مهمی در توسعه شرکت بود. فناوری نسل سوم شبکه ها برای تلفن همراه، WCDMA است که توسط نوکیا طراحی و عرضه شده است. نوکیا اولین طراح قابهای قابل تعویض تلفن همراه درجهان و مبدع و عرضه کننده محصولات جانبی آن است.تحقیق و توسعه (R&D) در نوکیا با مشارکت دانشگاهها و سایر شرکتها انجام می شود. در پایان دهه ۹۰ یک سوم کارکنان نوکیا در بخش تحقیق وتوسعه در ۴۴ مرکز و ۱۲ کشور – علاوه بر مرکز تحقیقات نوکیا – کار می کردند. در ابتدای سال ۲۰۰۵، ۲۰ هزار و ۷۲۲ نفر یعنی حدود ۳۷ درصد کارکنان درمراکز تحقیق و توسعه در سراسر دنیا کار می کردند. در این سال، نوکیا ۸/۳ میلیارد یورو یعنی ۸/۱۲ درصد فروش خالص خود را صرف R&D کرده است. این رقم در سال ۲۰۰۲، ۱۰ درصد و در سال ۱۹۸۰، ۲ درصد بوده است.
مرکز آموزش نوکیا نیز به منظور تکمیل اهداف و فعالیتهای مرکز تحقیقات نوکیا تشکیل شده است که در آن خط*مشی آموزش بین المللی تعیین شده و آموزش فناوری و ارتباط با دانشگاهها انجام می شود. بسیاری از کارکنان نوکیا درحین کار، مدارک بالاتر تحصیلی گرفته اند و اکنون با حمایت وزارت آموزش فنلاند، دانشگاه نوکیا تاسیس شده است.
کیفیت: شرکت نوکیا، کیفیت را به منزله کلید بهره وری، سودآوری و افتخار می داند و آن را در سه بعد جستجو می*کند: فرایند، محصول و مدیریت. کیفیت درهریک از این ابعاد مفهوم خاص خود را دارد و برای دستیابی به موقعیت رقابتی در سطح جهان، کیفیت درهمه این ابعاد باید رعایت شود. تعهد به بهبود کیفیت یک فرایند مداوم و قلب هر فعالیتی محسوب می شود که در نوکیا صورت می گیرد. رمز حفظ موقعیت رهبری و رقابتی نوکیا درجهان جلو بردن موازی ومتوازن کیفیت و نوآوری است.
در بعد فرایند: هرچه کیفیت در فرایندها بهبود یابد، بهره وری کاری افزایش می یابد. کیفیت در فرایند وسیله ای است برای ابداع راههایی برای مدیریت پیچیدگی. به عبارت دیگر پیچیدگی، پایه اولیه نوآوری و ابداع است.
در بعد محصول: کیفیت در محصول یعنی تاثیر مثبت گذاشتن بر تجربه و درک مشتری.
در بعد مدیریت: کیفیت برای هم سطح کردن نوآوری و بهبود بهره وری امری حیاتی است. رویکرد نوکیا، مدیریت فرایند و ترکیب کردن تولید اقتصادی با چابکی ازطریق مدیریت مدولار است.

فروش و سهم بازار

درآمد شرکت نوکیا در سال ۲۰۰۵، ۴/۳۶ میلیارد دلار بود که در فهرست جهانی FORTUN 500 در رتبه ۱۳۰ جای گرفته است. فروش خالص شرکت در سال ۲۰۰۴، ۴/۲۹ میلیارد یورو بوده که ازطریق فعالیت ۵۵ هزار نیروی انسانی و ۱۵ کارخانه تولیدی مستقر در ۹ کشور به دست آمده است. درحالی که فروش خالص به اروپا در دهه ۸۰ و ۹۰، حدود دو میلیارد دلار بود، اکنون به بیش از ۳۰ میلیارد دلار رسیده است. سهم فروش در بازار آمریکا ۴/۳ میلیارد، چین ۶/۲، انگلستان ۲/۲، آلمان ۷/۱، هند ۳/۱ و برزیل یک میلیارد یورو در سال ۲۰۰۴ بوده است. در این سال، سود عملیاتی ۳/۴ میلیارد یورو، سود قبل از عملیات ۷/۴ میلیارد یورو وسودخالص ۲/۳ میلیارد یورو بوده است که ۷۷ درصد آن به حوزه تلفن همراه، ۲۱ درصد به حوزه شبکه ها و ۲ درصد به سایر حوزه های فعالیت برمی*گردد.
هم اکنون ۳۸ درصد بازار جهانی گوشیهای تلفن همراه دراختیار نوکیا قرار دارد. نوکیا طی ۲۰ سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری کرده است و بزرگترین صادرکننده گوشی به چین محسوب می شود. چین دارای بزرگترین بازار تلفن همراه درجهان است. درحال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون نفر مشترک دارد. پیش بینی آن است که تا سال ۲۰۱۰ این رقم به ۶۵۰ میلیون نفر برسد.
مدیرعامل: مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره نوکیا، «یورما اولیلا»ست. اولیلا متولد ۱۹۵۰ (۵۶ ساله) در فنلاند شخصیت استثنایی است که شرکت توانست تحت هدایت او مقام اول را در فناوری و بازار تلفن همراه جهان در سال ۱۹۹۸ کسب کند و تاکنون پایدار نگه دارد. او نوکیا را از سازنده کاغذ و چکمه های لاستیکی به بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه درجهان تبدیل کرد. «اولیلا» در سه رشته مدرک دکترا دارد: علوم سیاسی، اقتصاد، فناوری*های علمی، ضمن آنکه شیفته ادبیات نیز هست. او در سال ۱۹۸۵ از شعبه CITIGROUP در فنلاند که بزرگترین بانک جهانی آمریکایی محسوب می شود به عنوان مدیرعملیات بین المللی به نوکیا پیوست. یک سال بعد او نایب رئیس بخش تلفن همراه و عضو هیئت مدیره شد. از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ به عنوان مدیراجرایی شرکت و از ۱۹۹۹ تاکنون به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره نوکیا مشغول به کار است. مشخصه ویژه سهم و کار او قطع حرکت سنتی نوکیا در کسب و کار و تمرکز شدید بر ارتباطات راه دور بود. بدیهی است این حرکت در آغاز بسیار مشکل می نمود اما بعدها مشخص شد که حرکت و جهت او کاملا درست بوده است. «اولیلا» در دهه ۹۰ موفق شد نوکیا را به جایگاه یک شرکت کلاس جهانی برساند. دیدگاه «اولیلا» یعنی مدیریت فعال و فداکاری و همت برای توسعه پایدار باعث تحسین و احترام جهانیان شده است. اسطوره فنلاندی ها براساس آمارهای مجله فوربس (FORBES) مقام اول پردرآمدترین مدیر اروپا را داراست. به دلیل تحصیلات چندگانه، سبک مدیریتی او سیستمی و پایدار بوده است. او بیانیه جامع ارزشهای نوکیا را معرفی کرده است. تیم مدیریتی که با او کار می کند کاملا همراه و هماهنگ هستند. «اولیلا» توانسته بین فرهنگ رهبری مبتنی بر ارزش و مدیریت کارکنان مبتنی بر واقعیت موازنه برقرار کند.
«اولیلا»، خود وجوه تمایز شرکت نوکیا را چنین برمی شمرد:
-گسترش و رشد محصولات؛
-وسعت فعالیتهای تحقیق و توسعه؛
-سرعت پاسخگویی به نیاز متغیر مصرف کنندگان؛
-تمرکز بر طراحی و سهولت کاربرد.
او نقش نیروی انسانی را در موفقیت کنونی شرکت چنین بیان می کند: «استعداد و کوشش کارکنان ما بنیان موفقیت ما در سرآمد شدن در عرصه ارتباطات راه دور است. ما کار می کنیم که مطمئن شویم کارکنان ما درجهت نیل به این موقعیت و حفظ آن با انگیزه و متعهد به ارزشها باقی می مانند. با اجرای کسب و کار به صورت مسئولانه، نوکیا می تواند سهم مهمی در توسعه پایدار و ایجاد پایه های رشد اقتصادی داشته باشد. «اولیلا» معتقد است «در عرصه بازار تلفن همراه، هر انسان به صورت بالقوه یک مشتری محسوب می شود». درعین حال هنوز خدمات تلفن همراه به کمتر از ۳۰ درصد مردم جهان تعلق دارد. درحال حاضر ۶/۱ میلیارد نفر در دنیا تلفن همراه دارند و طرح نوکیا، رساندن این عدد به ۳ میلیارد تا سال ۲۰۰۸ است. «اولیلا»، چین، هند، روسیه، برزیل، آفریقا و آمریکای لاتین را ظرفیتهای بالقوه برای توسعه دراین زمینه می داند و معتقد است «همیشه این مصرف کنندگان هستند که تصمیم می*گیرند کدام خدمات رشد کند. دیگر نمی توان مصرف کنندگان را با ارائه خدمات ساده ای همچون پیام کوتاه (SMS) جلب کرد.

چشم انداز آینده
«یورما اولیلا»، مدیرعامل فعلی در ژوئن ۲۰۰۶ (خرداد ۸۵) از شرکت نوکیا به شرکت انگلیسی – هلندی رویال – داچ – شل خواهدرفت و به عنوان عضو هیئت مدیره به کار خواهدپرداخت. جانشین او، پکا کالاسو (PEKKA KALLASVUO) خواهدبود که ۲۰سال سابقه کار در نوکیا دارد. نوکیا بر اهمیت تمرکز بر روی نیازهای مشتری، مدیریت ریسک و حفظ ونگهداری تصویر ذهنی شرکت در جامعه تاکید دارد. به دلیل وجود برند قوی و شناخته شده، محدوده متنوع محصولات، طراحی نوآورانه محصول، وجود کارکنان ماهر، تعهد عمومی به رشد و توسعه و سرمایه گذاری های موثر در تحقیق و توسعه، انتظار می رود که در آینده، نوکیا سهم بازار را حفظ کند وبه موفقیتهای خود در جایگاه سرآمد حوزه تلفن های همراه درجهان ادامه دهد. این نتیجه گیری امیدوارانه چه میزان تحقق خواهدیافت، باید دید رفتن اسطوره فنلاندی ها از شرکت، چه تاثیری در نوکیا خواهدگذاشت.

۱. نام شهری که نوکیا در آن متولد شده از رودی که از این شهر می گذرد گرفته شده است. این شهر که خود نیز نوکیا نام دارد، نام رودی که از آن عبور می‌کند “نوکیان ویرتا” است و در منطقه Pirkanmaa جریان دارد.

این نام نیز خود از کلمه قدیمی در زبان فنلاندی گرفته شده است که به معنای سمور سیاه است که البته در محتوای کلمه بیشتر معنی غم و اندوه می‌دهد.

۲. قبل از این‌که نوکیا بر روی محصولات مخابراتی متمرکز شود، کالاهایی مانند چکمه‌های لاستیکی و تلویزیون تولید می‌کرد!

۳. صدای زنگ مخصوص نوکیا به نام ” Nokia tune” ، آهنگی است که در حقیقت ” گرین والس” نام دارد و توسط آهنگساز معروف اسپانیانی به نام فرانسیسکو تارگ در قرن ۱۹ میلادی نواخته شده است. او یک آهنگ‌ساز و گیتاریست اسپانیایی بود که بین سال‌های ۱۸۵۲ تا ۱۹۰۹ زندگی می‌کرده. در ابتدا این آهنگ با همان نام گرین والس بر روی گوشی های نوکیا بود. اما از سال ۱۹۹۸ بعد از آن که این صدا به صدای آهنگ نوکیا معروف شد به نام فعلی تغییر پیدا کرد.

۴. صدای ویژه دریافت اس‌ام‌اس که در گوشی‌های نوکیا استفاده می‌شود، در واقع کد مورس کلمه SMS است.

۵. اولین تماس GSM جهان در سال ۱۹۹۱ در هلسینکی توسط شبکه‌ای که نوکیا آن‌را تامین کرده بود انجام شد. این تماس توسط نخست‌وزیر وقت فنلاند، آقای Harri Holkeri به‌کمک یک گوشی نوکیا ایجاد شده بود.

۶. وسیله تحلیل‌گر پالس، طراحی شده در سال ۱۹۶۲، اولین وسیله الکترونیکی ساخته شده توسط نوکیا بود.

۷. در سال ۱۹۸۴ نوکیا اولین گوشی تلفن دستی خود را با نام Mobira Talkman روانه بازار کرد. قیمت امروزی این دستگاه در آن زمان، چیزی در حدود ۴۵۶۰ یورو بود!

۸. اولین تلفن لمسی نوکیا ۷۷۱۰ بود که در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد.

۹. در ماه می سال ۲۰۰۷، تلفن همراه ۱۱۰۰ نوکیا، لقب پرفروش‌ترین گوشی تلفن در تمام دوران را کسب کرد و در همان سال نیز به عنوان پرفروش‌ترین محصول الکترونیکی از سمت مصرف‌کنندگان معرفی شد.

۱۰. فونت یا همان نوع حرف که در نوکیا به صورت شرکتی در آمده است و در کلیه بخش های راهنمایی، نوشتاری این گوشی ها کاربرد دارد AgfaMonotype Nokia Sans font نام دارد که توسط اریک اسپیکرمن طراحی شده است.

۱۱. در آسیا، رقم ۴ هرگز برای نام هیچ یک از مدل های گوشی نوکیا عنوان نشده است زیرا در بیشتر مناطق جنوبی و شرق آسیا عدد ۴ ، عدد بدشانسی است.

۱۲. نوکیا در سال ۲۰۰۶ ، در لیست مجله فورچون به عنوان قابل تحسین ترین شرکت ها در رده بیستم ایستاد. در حالی که مقام اول در زمینه شبکه های ارتباطی را کسب کرده بود و چهارمین رده را در شرکت های غیر آمریکایی.

۱۳. بر خلاف سایر گوشی های مدرن امروز در بازار، گوشی های نوکیا از زمانی که ارتباط برقرار می‌شود، زمان مکالمه را ثبت نمی کند بلکه از همان زمانی که شروع به تماس گرفتن می کنید، زمان مکالمه محسوب می‌شود (البته به غیر از گوشی های سری ۶۰ مانند ۶۶۰۰).

۱۴. گاهی نوکیا را با نام آیکون (aikon) صدا می‌ کنند. البته کلمه آیکون برای کسانی که از نوکیا استفاده نمی‌کنند و محققین در زمینه نرم افزارهای کامپیوتری معنی دیگری دارد.

۱۵. درحال حاضر نوکیا بزرگترین تولید کننده دوربین های دیجیتال به شمار می‌رود، زیرا با توجه به دوربین های ویژه موبایل توانسته است گوی سبقت را از تولید کنندگان قدیمی دوربین ها برباید.

شرکت نوکیا بدون اغراق و بی شک یکی از بزرگترین شرکت های سازنده گوشی های تلفن همراه در دنیاست . اما مطلب این مطلب بیشتر درباره شرکت نوکیا و مطالب بســـیار جــــــــــــالب درباره  شرکت  و گوشی های نوکیا است . برای مطالعه این ناگفته های نوکیا به ادامه همین مطلب مراجعه کنید …

 

گوشی های نوکیا تفاوت ها و نکات جالبی را در دل خود دارند که دانستن آن ها علی الخصوص برای دوستداران این نوع از گوشی ها می تواند بسیار جذاب باشد.

با هم ده نکته از این نکات جالب را می‌خوانیم:

۱٫صدای زنگ مخصوص نوکیا به نام ” Nokia tune” ، آهنگی است که در حقیقت ” گرین والس” نام دارد و توسط آهنگساز معروف اسپانیانی به نام فرانسیسکو تارگ در قرن ۱۹ میلادی نواخته شده است. در ابتدا این آهنگ با همان نام گرین والس بر روی گوشه های نوکیا بود. اما از سال ۱۹۹۸ بعد از آن که این صدا به صدای آهنگ نوکیا معروف شد به نام فعلی تغییر پیدا کرد.

۲٫اولین ارتباطی که از طریق GSM ، سیستم ارتباطات جهانی برقرار شد، در سال ۱۹۹۱ در هلسینکی با حمایت شبکه نوکیا بود که برای نخست وزیر فینلند، هری هلکری، توسط گوشی نوکیا صورت گرفت.

۳٫درحال حاضر نوکیا بزرگترین تولید کننده دوربین های دیجیتال به شمار می‌رود، زیرا با توجه به دوربین های ویژه موبایل توانسته است گوی سبقت را از تولید کنندگان قدیمی دوربین ها برباید.

۴٫صدای مخصوصی که برای صدای پیام های کوتاه در گوشی های نوکیا است عینا صدای دستگاه تلگراف به هنگام زدن کلمه sms است. همچنین صدای تلگراف به هنگام درج عبارت “connecting people”، با روند تصاعدی صدای زنگ ها مشابهت دارد.connecting people، به معنای به هم رساندن انسان ها است و شعار شرکت نوکیا می‌باشد. صدای استاندارد (Standard) نیز در این گوشی ها با صدای M(message) در تلگراف ها یکی است.

۵٫فونت یا همان نوع حرف که در نوکیا به صورت شرکتی در آمده است و در کلیه بخش های راهنمایی، نوشتاری این گوشی ها کاربرد دارد AgfaMonotype Nokia Sans font نام دارد که توسط اریک اسپیکرمن طراحی شده است.

۶٫ در آسیا، رقم ۴ هرگز برای نام هیچ یک از مدل های گوشی نوکیا عنوان نشده است زیرا در بیشتر مناطق جنوبی و شرق آسیا عدد ۴ ، عدد بدشانسی است.

۷٫ نوکیا در سال ۲۰۰۶ ، در لیست مجله فورچن به عنوان قابل تحسین ترین شرکت ها در رده بیستم ایستاد. در حالی که مقام اول در زمینه شبکه های ارتباطی را کسب کرده بود و چهارمین رده را در شرکت های غیر آمریکایی.

۸٫بر خلاف سایر گوشی های مدرن امروز در بازار، گوشی های نوکیا از زمانی که ارتباط برقرار می‌شود ، زمان مکالمه را ثبت نمی کند بلکه از همان زمانی که شروع به تماس گرفتن می کنید ، زمان مکالمه محسوب می‌شود (البته به غیر از گوشی های سری ۶۰ مانند ۶۶۰۰).

۹٫ گاهی نوکیا را با نام آیکون (aikon) صدا می‌ کنند . البته کلمه آیکون برای کسانی که از نوکیا استفاده نمی‌کنند و محققین در زمینه نرم افزارهای کامپیوتری معنی دیگری دارد.

۱۰٫ نام شهری که نوکیا در آن متولد شده از رودی که از این شهر می گذرد گرفته شده است. این شهر که خود نیز نوکیا نام دارد، نام رودی که از آن عبور می‌کند “نوکیان ویرتا” است. این نام نیز خود از کلمه قدیمی در زبان فنلادی گرفته شده است که به معنای سمور سیاه است که البته در محتوای کلمه بیشتر معنی غم واندوه می‌دهد !!!

nokia logo مقاله ای کامل در مورد نوکیا

منابع:

ام تی موبایل

پرشین فاین

فانیها

تالار گفتمان پی شی ورلد

پاناتل

 

 
مطالب مرتبط

دیدگاه شما